Suurem osa konflikte, millega me iga päev kokku puutume, tekivad tööl. Seejuures igasugune stressisituatsioon kollektiivis puudutab ka kollektiivi juhti. Isegi reatöötajtevahelise konflikti korral peab kollektiivi juht sekkuma ja olukorra lahedama.
Seetõttu on just juhi hvides vältida igati stressisituatsioone kollektiivis ja ka ta enda töös. Et võimalikult rohkem vähendada kollektiivis konfliktide tekkimise ohtu ja stressi tööviljakust vähendamata, tuleks kollektiivi juhil arvestada järgmiste soovitustega:
Tuleb konkreetselt määratleda töötajate kohustused, volitused ja vastutus
Juhil tuleks käituda rangelt ja määratleda konkreetselt oma alluvate kohustused. See aitab ennetada paljusid väikesi konflikte ja vastastikusi solvumisi. Paljud töötajad isegi vajavad juhiseid, kuidas käituda ühes või teises olukorras ning oma kohustusi täpselt teadva alluvaga on palju lihtsam suhelda.
Töötaja võimete täpne hindamine
Kollektiivi juht peab teadma oma töötajate tugevaid ja nõrku külgi ning jälgima, et igal töötajal oleks vastav töö ja ta täidaks oma tööülesandeid nii, et juht oleks rahul.
Väga tähtis on jälgida, et igal töötajal oleks normaalne töökoormus. Nii ülekoormus kui ka liiga väike koormus viivad stressi ja negatiivsete olukordade tekkimiseni. Jälgige, et töö kvaliteet ja keerukus vastaksid iga töötaja võimetele. Püüdke mõista töötajate korralduste täitmisest keeldumise motiive. Juhil võib ette tulla
keerulisi olukordi, kui alluv keeldub kategooriliselt täitmast tema korraldusi. Sellisel juhul on soovitav mitte ärrituda, vaid selgitada välja põhjus. Keeldumise põhjus võib olla tõesti tõsine ja juhi kohus on see väja selgitada ja püüda mõista töötaja sellise käitumise motiive.
Toetus ja usaldus
Hea juht peab alati mõistma neid tingimusi, millistes tema alluvad töötavad. Igakord ei tulene halb olukord ainult töötajatest. Püüdke olla õigel ajal oma alluva kõrval ja toetada teda raskel hetkel.
Nii usaldust kui ka toetust töötajate suhtes tuleks väljendada võimalikult tihti.
Korrektne suhtumine töötajatesse
Alluvate ebaõnnestumiste korral hinnake kõigepealt neid tingimusi, milles töötaja tegutses, mitte aga tema isikuomadusi. Mingil juhul ei tohi sellises olukorras alluvaga asjaolusid selgitades tema peale karjuda. Sellisel juhul ei mõista inimene enam midagi ja konflikt on ilmne.
Kasutage alluvatega rääkides suhtlemisvahendina kompromissi, vabandamist ja järeleandmist. Ärge unustage, et me kõik oleme tihti närvilised ja pole sugugi üleliigne tunnistada oma viga ja vabandada alluvate ees.
Konstruktiivne ja eetiline kriitika
Kritiseerides ärge mingil juhul alandage inimese eneseväärikust. Kui süüdi töötaja ka ei oleks ja millist kahju ta ka ei oleks firmale tekitanud, igal juhul tuleb tekkinud olukorda arutada konstruktiivselt, et leida probleemile kõiki rahuldav lahendus.
Paindlik juhtimisstiil
Pidage meeles, et juhtimisstiil peab alati vastama väljakujunenud olukorrale ja eriti töötajate koosseisule.
Juhtimisstiil võib olla autoritaarne, kus juht ainuisikuliselt püstitab ülesandeid ja annab alluvatele korraldusi.. Vaatamata olukorra karmusele, on mõnikord selline käitumine õigustatud. Näiteks, kui kollektiiv on sattunud erakorralisse olukorda ja kui on vaja kiiresti ja täpselt, liigselt arutlemata, täita ülemuse korraldused. Kuid selline olukord ei teki kollektiivis tihti.
Teistsuguses olukorras oleks targem rakendada demokraatlikku juhtimisstiili, kus juht võimaldaks oma alluvatel igapäevases töös toimida nii nagu nad vajalikuks peavad, s.t. delegeerida neile vastutus nende eesmärkide täitmise eest, millised nad on endale püstitanud ja vahendite, eest, milliseid nad kasutavad nende eesmärkide saavutamiseks. Vabadusel, mis töötajatele antakse, on tihti positiivsed tulemused, kuid juht peab tingimata oma alluvaid ja tööprotsessi jälgima.
Siin tuleb täpselt hinnata, millises olukorras on firma ja milline juhtimisstiil antud etapil paremini sobib ning annab paremaid tulemusi.
Arvestades ülalpool toodud lihtsate soovitustega, võib juht mõjutada stressi taset kollektiivis ja oluliselt vähendada eeldusi konfliktide tekkimiseks.
Arutada artiklit foorumil